otajstvo-trojedinoga-bogaMarija Pehar, Otajstvo Trojedinoga Boga u slikovnom izričaju, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2016.

U Srednjem vijeku cvjetao je zagrljaj bogoslovlja i umjetnosti. Pisale su se nezaboravne knjige, stvarala velika djela. No, na pozornicu stupi razum i nastade razlaz. Bogoslovlje skrenu prema filozofiji, a umjetnost prema banalnosti. Jedino na Istoku razvoj bi nešto drukčiji. Ikone su preživjele vrijeme zadržavši svoju izvornost. Pa se sada i neki na Zapadu osokoljeni time ponovno vraćaju svojim korijenima.

Sve ovo dotakla je Marija Pehar u ovoj knjizi pred nama. Promatrala je, kako i sam naslov kaže, otajstvo Trojedinoga Boga i njegov odraz u zapadnom slikovnom izričaju. Čitatelj će lako spoznati da je nije vodila gola želja za pojavkom njezina djela na bogoslovnoj pozornici već želja za spoznavanjem blizine Božje u ovom nemirnom svijetu. Zbog toga su joj rečenice pitke, iako nastoji izraziti teške bogoslovne teme. Stručne izraze rabi koliko mora pokušavajući se tako približiti prosječnom čitatelju. I u tomu je uspjela. Njezino djelo mogu čitati, dakle, i stručnjaci i uobičajeni sljedbenici kršćanske duhovnosti.

Sav nauk Marija Pehar izlaže u tri poglavlja. Prvo poglavlje govori o povijesnom pregledu kršćanskih slikovnih prikaza Boga, drugo o trinitarnoj vjeri i njezinu dogmatskom izričaju, a treće o slici Trojstvenoga Boga. Pred našim očima miješa se kršćanski stav o Trojstvenom Bogu i njegov odraz u slikama. Rijedak je to primjer ne samo u hrvatskom bogoslovlju nego i u onom zapadnom. Iako je nespoznatljivo nemoguće spoznati, čitajući ove retke čini nam se kao da smo koračić bliže. A to i jest odlika pravih djela. Poučavaju nas i daju nam nešto novo. Spoznajemo da nije sve tako teško kako nam izgleda na prvi pogled.

Naravno, autorica je razjasnila i koji je pravi kršćanski stav prema štovanju neke slike. Kratko recimo, ona nas vodi prema Bogu, ukazuje na njega, a nije nikakvo božanstvo. Zbog toga kad se spoji prava umjetnost i jasno bogoslovlje nastaju izvrsne stvari. Takva je i ova knjiga za kojom će čitatelji, vjerujem, itekako posegnuti.

Miljenko Stojić