Izložba Antuna Masle naziva Riječi boje i boja riječi - ljuske vida i privida u istoj oniričkoj bajci,koju su Dubrovačke ljetne igre priredile povodom pedesete obljetnice smrti umjetnika, otvorenaje sinoć, 1. kolovoza u prepunom atriju palače Sponza, a prikazuje 31 djelo tog velikog dubrovačkog „slikara s pticom i zavičajnim suncem u njedrima.“

Povjesničar umjetnosti i autor Masline monografije, Antun Karaman, ujedno autor teksta kataloga te s Nikolinom Puticom i autor postava ove izložbe, zapisao je kako je Masle umro „prerano, u naponu stvaralačke snage, no njegovo slikarsko djelo, (kao i ono pjesničko) nije prestalo rasti; dapače, što vrijeme više prolazi, ono sve više nastavlja rasti. Slike koje je slikao Masle nije samo slikao, on ih je i živio. Zato one i jesu tako neposredne i tako životno istinite.“ Karaman je na sinoćnjem otvaranju izložbe posebno naglasio kako se Masle osim slikanjem bavio i pisanjem, a njegovu pjesničku dušu festivalska je publika mogla osjetiti zahvaljujući interpretaciji glumca Frana Maškovića, ali i dio opusa pročitati na zidovima Sponze. Dirljivu svečanost u Sponzi s brojnim poklonicima i štovateljima Maslina djela upotpunili su i glazbeni brojevi u izvedbi Ane Dražinić, Alberta Frke i Vande Đanić.

Antun Masle rođen je u Orašcu, a u Dubrovniku dobiva prve poduke od Koste Strajnića i dolazi u dodir s likovnom umjetnošću. Prvi je put izlagao kao osamnaestogodišnjak, u Splitu u Salonu Galić 1937. godine. Sljedeće godine upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Marina Tartaglie. Tartaglia je bio sklon stišanom koloritu, a Masle je težio boji pa je prešao u klasu prof. Vladimira Becića. Prvu samostalnu izložbu priredio je 1952. u Dubrovniku, a 1963. prvi je put samostalno izlagao u inozemstvu, u New Yorku. Od 1955. do 1964. priredio je niz izložbi sa slikarom i prijateljem Đurom Pulitikom. Godine 1965. obolio je od neizlječive bolesti, a umro je 20. kolovoza 1967. ne napunivši 48 godina života. Iako skroman i samozatajan Masle je u mnogo čemu bio predvodnik, poglavito sredinom 50-ih godina prošloga stoljeća, kada je na supstratu fovizma, ekspresionizma, art bruta i likovnog izričaja djece ostvario posebnu varijantu ekspresionističkim, artbrutovskim i poetskim nabojem uzdignutog kolorizma. Bio je to, u tom trenutku, oblik likovnog govora posve drukčiji od govora njegovih suvremenika, što ga je činilo izdvojenom i iznimno vrijednom pojavom i u dubrovačkom i u hrvatskom slikarstvu njegova vremena. Na pedesetogodišnjicu slikarove smrti, prisjećajući se njegovih slikarskih domašaja i neiscrpne širine i bogatstva njegove neukrotive mašte kao, uostalom i iznimne slojevitosti koju je u svom pedagoškom i umjetničkom radu iskazao, bez sustezanja se može ponoviti i vrlo jasno reći: Antun Masle je veliko slikarsko ime, jedno od najvećih što ih je hrvatska likovna umjetnost (druge polovice 20. st.) dala.

Ljubitelji likovne umjetnosti izložbu u Sponzi mogu razgledati do 20. kolovoza, svakim danom od 18 do 22 sata.

 

M.B.